Copyright© All Rights Reserved by Kaktus Oren

Tuesday, 24 June 2014

WAJIB BACA #10: Makanan Pembakar Lemak Badan

Assalammualaikum & Hi.

Klik #OlaBola 2014 boleh? :)
Google
Cik Oren selalu berlari anak je. Errr~~~
Betulkah ayatku ini?

        Biasa kita dok cari cara kurangkan lemak badan, ambil supplemen bagai, lari sana sini sia sitok. Kalau tak menjadi apa saja atau tak berkesan dan tak mujarab, mulalah mulut terkumat-kamit cakap sendiri. Adoiiiii. Kenapa produk ni tak berkesan kat aku? Baca sampai habis sebab Wajib Baca entri ni. Hihihi. Cik Oren nak kongsi alternatif lain untuk fat-burning dengan hanya menggunakan bahan masakan di dapur comel anda & makanan lain.
5 Jenis Makanan Pembakar Lemak

1. Cili, hot peppers
Google
      Cili mengandungi sejenis kompaun iaitu capsaicin yang boleh memanaskan badan, jadi berlakunya proses pembakaran kalori di mana ion kalsium mengalir ke dalam sel. Jangan pula everyday nak makan cili. Setiap sesuatu itukan ada kesan positif dan negatif.

2. Sayur-sayuran
Google
            Makanlah sayur seperti tauge, kobis,  dan brokoli. Ia mengandungi phytonutrient sulforaphane yang merangsang enzim pembakaran lemak. Menurut 1 kajian yang dikendalikan pada tahun 2008, brussels sprout (gambar di atas) adalah sayuran mostly-hated di Amerika (Heinz, 2008).

3. Bawang putih
Google
           Bawang putih adalah antiosidan yang dapat mengurangkan tahap kortisol di dalam badan kita. Kortisol ialah sejenis hormon tekanan yang boleh menyebabkan badan kita menyimpan kalori sebagai lemak perut. Kawan ajar Cik Oren cara nak kempiskan perut. Katanya, awal pagi tepuk perut dan cakap "Bikin malu, bikin malu". Hihihi

4. Tembikai
Google
         Kita sedia maklum kandungan air dalam buah tembikai memang tinggi. Hal ini membuatkan kita rasa kenyang, jadinya kita kurang makan makanan yang lain. Tak perlu nak makan ayam goreng bagai. Tembikai juga mengandungi lycopene antioksidan, iaitu nutrien larut lemak yang juga terdapat di dalam buah betik, anggur, dan tomato. Kandungan lycopene dalam buah tembikai isi berwarna merah adalah lebih baik bagi tubuh jika dibandingkan dengan tembikai berwarna kuning. Info lanjut, baca Khasiat Buah Tembikai.
5. Air mineral, air masak
Google
             Ini sumber paling penting untuk tubuh badan kita. 8 gelas untuk 1 hari kan? Ia dapat meningkatkan kadar metabolisme badan kita kira-kira 30% dengan segelas besar air. Banyakkan minum air ketika mengalami Dehidrasi ; gangguan dalam keseimbangan cairan atau air pada tubuh sehingga menyebabkan kita berasa lapar. Antara tanda-tanda dehidrasi ialah mual, muntah, pening, dan lemah. Info lanjut tentang Dehidrasi atau Dehydration, baca Kenali Penyebab dan Gejala Dehidrasi.

Nak lagi? Baca lebih lanjut Lifestyle MSN 30 Best Fat-burning Foods.

Thank you para penaja CPUV. Durian runtuh untuk bulan Jun.
1 kempen dah dikreditkan, lekat lagi 2 cpuv. Cuma hairan dengan
Encik Huawei ni. Baru hari ini masuk rekod padahal start date was
on June 11, 2014. Krik, krik, krik. *Updated

Sorak #OlaBola 2014 dimeriahkan oleh Stadium Astro.

Nampak mana-mana ads menari, ringankan jari KLIK okay?

Surat cinta daripada abang posmen,
Sudah baca jemputlah komen.

Comel tak pantun 2 kerat Cik Oren?

Sekian.

#oren

15 comments:

Cik Mimie said...

Semua makanan yang tersenarai memang sentiasa ada dalam menu Cik Mimie.. Escpecially, CILI..huhu Cik Mimie suka pedas..sedap..ahak :)

Rina Zaidi said...

Sama la. Macam wajib pulak masak letak cili. Hihi.

Mummy-Ann said...

Info terbaikk..

Nanie Dean said...

KN ni jenis yang tak tahan pedas... elok nak bakar lemak, terbakar dengan anak tekak sekali! haha

Rina Zaidi said...

Haha..terbakar anak tekak, lepas tu minum air 2 botol sekaligus, kembung perut ya KN?.

reza ahmad said...

kalau ank2 jd lari ank la.. kalau mak... lari2 mak :P hehe..

Rina Zaidi said...

Haha..ooppssss. Lari setempat je la. :D

Jomsantaisekejap Jss said...

Sy lari2 setempat atas kerusi..kaki je buat macam lari2..janji setempat..ahakss

Lee Wa Wan said...

wahhhh syoknya cik oren banyak cpuv... share la sikit... hahaha

Rina Zaidi said...

Cik Oren tengah berimaginasi macam mana lari setempat atas kerusi. Hihihi. Kerusi panjang di taman. Krik, krik, krik. #Santai~~~

Rina Zaidi said...

Gelak tergolek dulu, baru share. Krik, krik, krik. :D Rezeki.

Cik Itah@RRP said...

salam. ooo bawang puth pembakar lemak eh? hhhehehe baru tahu

Rina Zaidi said...

Waalaikumsalam. :) Ya, saya pun baru tau.

Amanina Mads said...

takut pula tgk gambar syur tu. hehehe.. bulan puasa ni boleh la berdiet

Rina Zaidi said...

Takut gigi sayur tu ya? :)

 
This Blog Are Protected And Full Designed by Shyue Kim For Kaktus Oren